Duncan Anderson: Pakkaussuunnittelun nouseva supertähti

Duncan Anderson: Pakkaussuunnittelun nouseva supertähti

Duncan Anderson on nimi, johon pakkausalan suunnittelukilpailuja seuraava törmäsi viime kevään aikana useaan otteeseen. Stora Enson Recreate Packaging -kilpailussa tämä Lahden muotoiluinstituutin pakkaus- ja brändimuotoilun opiskelija nappasi opiskelijasarjan voiton. Maailman parhaiden pakkausten WorldStar-kilpailussa Duncanille myönnettiin kaksi palkintoa. Pakkaus-lehti tapasi tämän pakkaussuunnittelun tulevaisuuden lupauksen. 

Duncan Anderson on kotoisin Skotlannista, ja on viettänyt viimeiset vuodet Suomessa Lahden muotoiluinstituutissa opiskelemassa pakkaus- ja brändimuotoilua. Nyt opinnot Lahdessa ovat loppusuoralla. Viime keväänä hän päätti osallistua Stora Enson järjestämään Recreate Packaging -pakkauskilpailuun, jossa hänen Crysalis-hajuvesipakkauksensa voitti opiskelijasarjan. Pakkausten maailmanmestaruuskilpailussa WorldStarissa tuli tuplavoitto, kun kilpailun kansainvälinen tuomaristo arvioi työt maailman parhaiksi kahdessa eri WorldStar Student Award 2015 -sarjassa. Voitot tulivat töillä Herbs for Health (WorldStar Student Winner) ja Self-Watering Herbs (WorldStar Student Save Food Packaging Award Winner).

Kuinka olet päätynyt Suomeen?
Olin töissä yrityksessä, josta minulle tarjottiin työpaikkaa Tanskassa. Viihdyin siellä kaksi ja puoli vuotta, kunnes sain mahdollisuuden tulla saman yrityksen palveluksessa Suomeen. Minun piti olla täällä alun perin vain puoli vuotta, mutta aika venähtikin kahteen vuoteen. Olin silloin 26-vuotias ja päätin että on aika alkaa jahdata unelmiani, joten lopetin työt ja palasin koulun penkille.

Miksi hait Lahteen opiskelemaan?
Pääsin sisään, vaikka minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta taideopiskelusta. Olin puoli vuotta kuvataidekoulussa, mutta en suorittanut kurssia loppuun. Pääsin sisään Lahteen ensimmäisellä yrittämällä, vaikka minulla ei ollut virallisia opintoja takana.

Voisiko sanoa, että sinulla on siis luontaisia taiteellisia lahjoja?
Voisi sanoa. Olen pienestä pitäen ollut luova, ja aikani kului piirtäessä ja askarrellessa. Askartelin paljon esimerkiksi pahvista, se oli hauskaa ja saatoin viettää tunteja leikaten ja liimaten – oikeastaan lähes samoja juttuja teen vieläkin! Olen aina ollut myös hirveän kiinnostunut japanilaisesta käsityöstä ja tein esimerkiksi paljon origameja.

Minkälaista on opiskella suunnittelua?
Teemme töitä hyvin erilaisten, monimuotoisten projektien parissa. Joskus projektit ovat brändäämiseen liittyviä, ja joskus rakenteellisia suunnittelutehtäviä, ja välillä yhdistellään näitä molempia. Joskus tehtävät voivat olla ihan aiemmista poikkeavia, ja haasteena on toteuttaa täysin uudenlaista asioiden suunnittelua.

Opiskelussa erilaiset tehtävät opettavat ajattelemaan kuin designer, eikä vain toteuteta tiettyjä tehtäviä. Koulutus Lahdessa on hyvin monipuolista ja kokonaisvaltaista. Kurssityöt ja kurssit opettavat myös kurinalaisuutta ja aikataulutusta, koska monen eri prosessin sovittaminen yhteen vie aikaa.

Vaikka opinnoissa projektit ja suunnittelutehtävät ovat olleet monimuotoisia, voin toteuttaa ne uskollisena omalle tyylilleni, se saa näkyä vahvasti eri projekteissa. Olen opintojeni loppuvaiheessa, valmistun tämän syyslukukauden aikana.

Kerro Stora Enson Recreate Packaging -pakkauskilpailusta ja menestyksestäsi siinä.
Kilpailun ideana oli suunnitella luksuspakkaus, ja siinä oli kolme eri kategoriaa: hajuvedet ja kosmetiikka, suklaa ja konvehdit, sekä samppanja ja alkoholit. Päätin suunnitella korkealaatuisen hajuvesipakkauksen. Ajattelin ensin myös suklaapaketin suunnittelemista, mutta halusin haastaa itseni suunnittelemalla jotain, mitä aikaisemmin en ole tehnyt, ja vielä sellaisella alueella, joka ei ole minulle kovin tuttu. Pidän kovasti luksuspakkauksen ajatuksesta, ja mielestäni kilpailuun osallistuneet työt ovat olleet hienoja ja onnistuneita.

Voitin opiskelijakategoriassa ensimmäisen palkinnon hajuvesikategoriassa Chrysalis-pakkauksellani. Chrysalis-nimi tulee tiettyjen hyönteislajien, kuten kiitäjien ja perhosten koteloista. Kun toukka koteloituu, se muuttuu välissä nestemäiseksi ennen kuin se muuttuu kiitäjäksi tai perhoseksi. Se on luonnon luoma täydellinen pakkaus, joka suojaa kotelossa olevaa nestettä. Teeman mukaisesti tein kaksi eri versiota hajuvesipakkauksesta, kevyen päivällä käytettävän ’parfum du jouri’in ja tumman ja viettelevän ’parfum de nuit’in.

Päätin suunnitella koko projektin itse, mutta olen vuonna 2014 osallistunut kilpailuun yhdessä opiskelukaverini kanssa. Minulla oli selkeä ajatus pakkauksen muodosta, se kehittyi jo aiemmista ideoistani toista projektia tehdessäni, ja palaset loksahtivar heti paikoilleen. Siksi ajattelin, että tämän projektin voin tehdä yksinkin. Ystäväni auttoi minua Chrysalis-pakkauksen kuvaamisessa, ja kuvista tuli juuri sellaisia kuin halusin, erinomaisia.

Kilpailun palkintona on työpaikka Stora Ensolla, mitä odotat ajaltasi siellä? Olen innoissani työn alkamisesta! Pääsen Stora Enson toimipisteelle Sveitsiin. En ole koskaan ollut Sveitsissä, ja on jännittävää mennä uuteen maahan. Eniten odotan kuitenkin sitä, että saan alan kokemusta. Olen siellä ensin viisi kuukautta, ja tulen sitten takaisin Suomeen ja Helsinkiin, Stora Enson Innovation Centeriin. Stora Enson Helsingin pääkonttorissa on innovaatiokeskus.

Osallistuit myös Worldstar-kilpailuun ja voitit kahdessa kategoriassa
Osallistuin WorldStar Student Award 2015 -sarjaan. Voitot tulivat töillä Herbs for Health (WorldStar Student Winner) ja Self-Watering Herbs (WorldStar Student Save Food Packaging Award Winner). Molemmat työt tein itse.

Mitä aiot tehdä kun kasvat ”isoksi”?
Toivon, että voisin jatkaa uraa Stora Ensolla. He valmistavat kartonkia, ja se on materiaali, jonka työstämistä rakastan. Innovointi on myös tärkeä osa työtä, ja siksi odotan innolla, että pääsen hommiin. Kestävä kehitys ja ympäristöystävällisyys ovat myös minulle tärkeitä asioita, ja haluan suunnitella pakkauksia jotka tukevat näitä arvoja, ja työskennellä erilaisten luonnollisten teemojen kanssa. Tulevaisuuden materiaalit ja niiden mahdollisuudet kiinnostavat minua, ja toivon että voin töilläni olla ekologisten pakkauksien sanansaattaja. 

Minkälaisia tulevaisuuden pakkauksien pitäisi olla?
Totta kai ympäristöystävällisiä, käyttäjäystävällisempiä sekä toiminnallisempia ja seksikkäämpiä! Vaikka ala ei ole vielä aivan ottanut näitä asioita aina huomioon, on mielestäni yritysten mielenkiinto suuntautumassa tähän suuntaan. Vie aikaa, että kuluttajien tottumukset ja vaatimukset muuttuvat myös pakkauksien suhteen. Ideaali tilanne olisi, jos tietyt pakkaussuunnitteluun erikoistuneet koulut ja kurssit saisivat lisää jalansijaa, jotta ne voisivat viedä kehitystä eteenpäin omalta osaltaan.

Pakkausmateriaalien ominaisuuksina pidän tärkeänä, että ne eivät saastuttaisi maailman meriä. Jotain, mikä hajoaa luontoon. Muovi on totta kai tärkeä materiaali, mutta sen pitäisi olla hajoavaa esimerkiksi meriveteen. Japanissa ärsytti ylipakkaaminen, keksipaketin keksit olivat jokainen kääritty erikseen muoviin. 

Mistä ammennat inspiraatiotasi?
Luonto on suuri luovuuden ja inspiraation lähde, mutta riippuu paljon suunnitteluprojektin luonteesta. Olen kiinnostunut monenlaisista asioista, ja haluan pitää yllä osaamista ja tietoa. Luen paljon, ja kerään inspiraatiota jokapäiväisestä elämästä. Eli koskaan ei voi tietää, millainen hyvä idea saattaa tulla arkipäiväisestä oivalluksesta. Esimerkiksi itsekastelevat yrtit, mistä muistin aikaisemmin lukeneeni, ja innostus suunnitella niille käytännöllinen ja kaunis pakkaus kumpusi sieltä. Vietin vaihto-oppilasvuoteni Japanissa, olen aina ollut kiinnostunut japanilaisesta taiteesta ja käsityöstä. Origamit innostivat minua kovasti lapsena, ja innostavat vieläkin.

Miten hyvällä suunnittelulla vaikutetaan?
Hyvällä suunnittelulla vaikutetaan ihmisten käyttäytymiseen. Helppo, monimuotoinen ja kaunis pakkaus helpottaa tuotteen käyttämistä, ja luo miellyttävän käyttökokemuksen. Hyvä design vaikuttaa myös ihmisten väliseen kanssakäymiseen ja antaa oikean suunnan luovuudelle, tilaa ajatuksille ja ideoille. Kun ihmiset arvostavat hyvää suunnittelua, se näkyy eräänlaisena kauneuden etsimisenä arkipäiväisistä asioista.

Lisää Duncanin töitä: http://www.duncans.design

Artikkeli on julkaistu Pakkaus-lehden numerossa 5-6/2016.

No Comments Yet.

Kommentoi julkaisua