Tiedote 29.5.2018 PacTec-pakkauspalkinto pakkauksia ideoivalle kurssille

Pakkausalan ammattitapahtumassa PacTecissa jaettiin tänään PacTec-palkinnot ansioituneille pakkausteoille ja -ideoille. 4000 € arvoisen palkinnon sai Helsingin yliopiston maa- ja metsätaloustieteellisen tiedekunnan elintarviketieteiden koulutusohjelman pakkausteknologian kurssi ja 1000 € arvoisen kunniamaininnan Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijat Fanny Törnqvist ja Lara Ala-Olla. Palkintorahan lahjoittaa Suomen Messusäätiö.

PacTec-palkinto oli tänä vuonna suunnattu alan opiskelijoille ja opiskelijaryhmille, ja sen tarkoituksena oli antaa tunnustus uusille ideoille sekä kannustaa tulevia alan ammattilaisia. Palkintoraadin mukaan pakkausteknologian kurssilla on tärkeä rooli koko suomalaiselle pakkausalalle opiskelijoiden innostajana ja informoijana pakkauksiin liittyvissä kysymyksissä. Vuosittain 70–100 opiskelijalla on kurssin kautta mahdollisuus kehittää ja suunnitella prototyyppi elintarvikepakkauksesta ja esitellä se posteritilaisuudessa elintarvike- ja pakkausalan ammattilaisille. Kurssilla syntyy 15–20 uutta pakkausideaa joka vuosi.

– Olen todella iloinen, että kurssi saa tämän palkinnon. Olemme tehneet kovasti töitä, jotta saamme jaettua opiskelijoille ajantasaista ja tutkittua tietoa pakkauksista ja pakkausalasta. Opiskelijat loistavat esitellessään innovaationsa pakkausalan ammattilaisille, ja ihailen heidän kehitystään. Palkintoraha tulee mahdollistamaan kurssin kehittämistä entistäkin paremmaksi, toteaa pakkausteknologian kurssin vastuuopettaja Hanna Koivula Helsingin yliopistosta.

Kurssilla kehitetään vuosittain parisen kymmentä uutta ideaa. Kurssi valmistaa opiskelijoita mahdolliseen uraan pakkausalalla tulevaisuudessa.

– Uskon, että pakkausalalla tullaan panostamaan entistä enemmän digitaalisiin ratkaisuihin. Olemme tietoisempia valinnoistamme liittyen ympäristöön, eettisyyteen, tuotteiden alkuperään ja aitouteen, toteaa pakkausteknologian kurssin tämän kevään opiskelija Emmi Ahonen.

Kunniamaininta LAMK:n opiskelijoille

Palkintoraati myönsi kunniamaininnan Fanny Törnqvistille ja Lara Ala-Ollalle, jotka opiskelevat Lahden ammattikorkeakoulussa pakkaussuunnittelua. Törnqvist ja Ala-Olla ovat suunnitelleet PetPack-aloituspakkauksen koiranpennuille ja heidän omistajilleen. Koiran ensipediksi sopiva tuote on valmistettu aaltopahvista.

– Idea PetPack - Puppy starter kit -pakkaukseen lähti eräältä kurssilta. Aloimme kehitellä konseptia, jossa yhdistäisimme pennun pedin sekä tarvikepakkauksen. Ajatuksena oli luoda koiranomistajan ”äitiyspakkaus”. Otimme myös huomioon pakkauksen elinkaaren, joten pennun kasvaessa tai pedin jäätyä tarpeettomaksi pakkauksen voi kierrättää normaalisti, sanoo PetPackin toinen suunnittelija Lara Ala-Olla.

Pakkausalan opiskelijat näkevät pakkausten roolin tärkeänä tulevaisuudessakin.

– Uusilla ja rohkeilla innovaatioilla voidaan kehittää niin ekologisempia kuin taloudellisestikin kannattavampia pakkauksia. Pakkauksen tärkeimmät tehtävät eivät sinänsä muutu, vaikka materiaalit ja teknologiat kehittyvätkin, uskoo Fanny Törnqvist.

Palkintoraatina toimi PacTec-messujen kehitysryhmä puheenjohtajanaan Suomen Pakkausyhdistyksen toimitusjohtaja Antro Säilä.

Messukeskuksessa 29.–31.5. järjestettävässä PacTec Helsinki 18 -tapahtumassa on mukana koko pakkausalan arvoketju suunnittelusta käyttöön ja markkinoinnista raaka-aineisiin. Samaan aikaan

Messukeskuksessa järjestetään myös metsäklusterin johtava tapahtuma PulPaper sekä uusi mekaanisen puunjalostusteollisuuden Wood.

PacTec-tapahtuma järjestetään seuraavan kerran maaliskuussa 2020 yhdessä elintarviketeollisuuden FoodTecin, ravintola-alan Gastro-messujen sekä graafisen alan Sign, Print & Pack -tapahtuman kanssa. Näytteilleasettajat ja ohjelma kokonaisuudessaan löytyvät nettisivuilta www.pactec.fi. #pactec18

Lisätietoja PacTec-messuista: Messukeskus, tiedottaja Antti Karjunen, p. 050 574 3444, etunimi.sukunimi@messukeskus.com

Median edustajat voivat akkreditoitua tapahtumaan ennakkoon osoitteessa www.messukeskus.com/uutishuone. Kuvia vapaasti toimitusten käyttöön Messukeskuksen mediapankista http://mediabank.messukeskus.com. PacTec-palkinnonsaajista löytyy kuvia tiistaina 29.5. iltapäivällä.

No Comments Yet.

Kommentoi julkaisua